مولانا و هویت انسانی
نویسندگان
چکیده
هویت/ identit، چیستی هر چیزی است، اما در مورد آدمی «هویت»، مجموعه ای از خصوصیتهای پایداری است که به اعتبار آن یک فرد انسانی از دیگران متمایز می شود. افراد انسانی وقتی در یک میدان تعامل گروهی/قومی قرار میگیرند هویت تازهای به نام «ما» کسب میکنند. هویت جمعی با دیالکتیک میان فرد و اجتماع شکل میگیرد؛ طوری که احساس امنیت به فرد انسانی میدهد. هویتهای فردی و اجتماعی در جامعه جهانی شده، چندان کارآمد نیستند؛ لذا آدمی در جهان امروز نیازمند هویتی فراتر از هویت فردی و قبیلهای/قومی/زبانی است تا به دستاویز آن بتواند در جامعهای به گستره جهان، احساس امنیت کند. در جهان امروز این هویت گسترده را -که میتوان «هویت انسانی» نامید- بیش از دنیای گذشته نیاز داریم. یکی از راه های وصول به «هویت انسانی» که به استعانت از آن میتوان امنیتی جهانی را توقع داشت «عرفان» و آموزههای جهان شمول آن است. اگر میدان عواطف، احساسات و خواستههای بشری را در نگرشی عرفانی تعریف کنیم، به اجتماع انسانی مطلوبتری میرسیم. اجتماعی که با آموزههایی چون؛ عدم آزمندی، وحدتگرایی، رواداری و صلح اندیشی در صدد رفع تمایزات و تاکید بر اخوتی فراتر از قومیت و ملیّت دارد.
منابع مشابه
بلاغت سخن مولانا و آفاق معرفت انسانی
در طیّ وادیهای مختلف سلوک است که آدمی با سیر در آفاق و انفس تجربههای روحانی خود را به مدد می طلبد تا از عالم ظاهر و صورت طبیعت به مرحله وحی و الهام درونی برسد. اصل تکامل انسان مربوط به چنین سیرو سلوکی دانسته شده است، بدین معنی که آدمی در یک سیر باطنی و مهاجرت روحانی بر آن می شود تا از جایی به جایی رود و در خود سفر کند و تحوّل پذیرد. در این تغییر و تحول است که ماهیت انسانی ظهور پیدا می کند و هر ...
متن کاملبلاغت سخن مولانا و آفاق معرفت انسانی
در طیّ وادی های مختلف سلوک است که آدمی با سیر در آفاق و انفس تجربه های روحانی خود را به مدد می طلبد تا از عالم ظاهر و صورت طبیعت به مرحله وحی و الهام درونی برسد. اصل تکامل انسان مربوط به چنین سیرو سلوکی دانسته شده است، بدین معنی که آدمی در یک سیر باطنی و مهاجرت روحانی بر آن می شود تا از جایی به جایی رود و در خود سفر کند و تحوّل پذیرد. در این تغییر و تحول است که ماهیت انسانی ظهور پیدا می کند و هر ...
متن کاملهویت «منطق علوم انسانی اسلامی» و مسائل پیرامونی آن
* رمضان علیتبار «منطق علوم انسانی اسلامی» به مثابة دستگاه روشی، دارای مباحث و مسائل درونی و بیرونی فراوانی است. مسائل درونی آن، ناظر به مباحث روش و قواعد روشی است و مسائل بیرونی و پیرامونی آن، از سنخ فلسفة مضاف میباشد. این مسائل عبارتاند از: هستیشناسی و چیستیشناسی آن دانش (منطق علوم انسانی)، غرض و غایت، موضوع، قلمرو و... . این نوع مباحث از مسائل و اجزاء دانش به شمار نمیرود؛...
متن کاملصورت: رهزن یا رهنما؟ بحثی در اصالت معنا و هویت دوگانه صورت در اندیشه مولانا
Esoterism (or dealing with inward aspect of things) with regard to the unity of existence and centralizing God can be considered as the main basis of Mowlavi’s world-view. Explaining esoterism in three dimensions of being the origin, the content and the end, we try to deal with the figurative-ness of the world of form and its characteristics such as limitation, plurality, unreality, destruction...
متن کاملهویت انسان؛ مبنای عینیت در علوم انسانی هرمنوتیکی
مبانی روششناختی پارادایمهای عمده علوم انسانی و قضاوت در مورد اعتبار یا عدم اعتبار آنها متکی بر مبانی معرفتشناختی، وجودشناختی و انسانشناختی آن پارادایم است. آشنایی با مباحث انسانشناختی از دیدگاه دیلتای هم برای آشنایی با پارادایم تفسیرگرایی و هم برای شناخت پارادایم هرمنوتیکی مهم است. شناخت هویت دوگانه انسان یکی از اساسیترین عناصر این پارادایم را پیش روی ما قرار میدهد. ارائه تصویر درستی از ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
کهن نامه ادب پارسیجلد ۶، شماره ۴، صفحات ۱-۲۰
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023